Image Map

The stars are silver notes, across that sky now, Sarah...

Time started: 18:43
Listening: Shopping - Lady Linn and her Magnificent Seven


Nu de DVD van de verfilming van Haar naam was Sarah sinds een aantal weken uit is heb ik een excuus om de blog die ik eerder in 2008 schreef op mijn vorige weblog nu hier te plaatsen:


Time started: 21:48
Song playing: Holiday in Spain - Blof
Anderhalve week geleden heb ik een radiorecensie gegeven op Radio West. Precies een week daarvoor werd kort iets verteld over het boek en werd er gevraagd welke luisteraar het boek in een week zou willen uitlezen en er de volgende week er in een recensie over willen vertellen. Het thema sprak me aan en het verhaal leek me spannend dus melde ik mij aan en werd vervolgens uitgekozen om de boekrecensie te gaan doen. De volgende middag had ik het in huis en 3 dagen later was het uit want het bleek (thank god!) één van de beste boeken te zijn die ik de laatste tijd gelezen heb.
De recensie heeft er ongeveer zo uit gezien:
Het boek is verdeelt in hoofdstukjes van ongeveer 2 ½ bladzijde waardoor het heel prettig doorleest.
Om elk hoofdstukje volg je 2 verhalen. Enerzijds het verhaal van de tienjarige Sarah, dat zich afspeelt in 1942 tijdens de 2de wereldoorlog. En anderzijds het verhaal van de Amerikaanse journaliste Julia in Parijs in 2002.
Sarah wordt tijdens een razzia in Parijs met haar ouders opgepakt maar ze krijgt haar broertje niet met haar mee en daarom besluit ze om haar broertje op hun geheime verstop plek achter te laten. Ze draait het kastje op slot en beloofd hem zo snel mogelijk op te komen halen. Maar Sarah's familie wordt van elkaar gescheiden en naar een kamp gebracht.
In het andere verhaal krijgt Julia de opdracht om een artikel te schrijven over de aankomende herdenking voor de razzia waarbij ook Sarah en haar familie zijn opgepakt. Tijdens haar onderzoek ontdekt ze dat het ouderlijk huis van haar schoon familie het huis is geweest waar de familie van Sarah woonde ten tijde van de razzia. Vanaf het moment van haar ontdekking wordt Julia door haar schoon familie aangespoord om het verleden te laten rusten maar ze is vast besloten om te ontdekken wat er met Sarah gebeurt is.
Ik vond het zelf een prachtig boek en omdat je het verhaal van twee kanten af volgt maar je op een bepaald moment het verhaal van Sarah niet meer te lezen krijgt ben je haast nog meer dan Julia gedreven om er achter te komen hoe het met Sarah is afgelopen.


Een boek dat je zo snel mogelijk uit wil lezen dus, terwijl je tegelijk baalt op het moment dat je de laatste bladzijde om hebt gedraaid.
Time ended: 22:40
Song playing: Alles is Liefde - Blof














Ook drie jaar later is dit misschien wel het beste boek dat ik ooit heb gelezen.


Time ended: 18:53
Listening: I Don't Wanna Dance - Lady Linn and her Magnificent Seven

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...