Image Map

De koning die sprak: p-p-p

Time started: 12.04




Tijdens mijn zomervakantie in Engeland kocht ik de DVD van The King's Speech. Ik had al van verschillende kanten gehoord dat het een goede film zou zijn. De beelden die ik gezien had zagen er mooi uit en van kostuumdrama's (ook jaren '40 kostuums) geniet ik over het algemeen altijd wel. (mits er niet al te veel historische onjuistheden in zitten uiteraard). Dus ondanks dat ik nog niet echt hoogte had kunnen krijgen van de film kon ik mijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen en kocht hem.




Colin Firth speelt de stotterende Albert (bijnaam Bertie). Aangezien hij de tweede zoon is van koning George V hoeft hij zich over zijn stotteren in eerste instantie niet veel zorgen te maken. Zijn broer zal zijn vader opvolgen en samen met zijn vrouw en kinderen leeft hij een relatief beschermd leven. Wanneer de troonopvolging een feit wordt blijkt al snel dat Bertie's broer, Edward, geen voorbeeldig koning is. Als de nieuwe koning wil trouwen met een vrouw die is gescheiden van haar vorige echtgenoot betekend dat dat Edward moet kiezen tussen de troon en zijn aanstaand huwelijk. Deze keus heeft tot gevolg dat Bertie de nieuwe koning wordt. Gelukkig is deze inmiddels in contact gekomen met logopedist Lionel Logue.




De hele film zit vol met prachtige beelden. Ook de band die tussen Bertie en Logue ontstaat wordt mooi verteld. Wonderlijk genoeg is de verhaallijn niet ingenieus maar toch slaagt de film erin een goede spanningsboog op te bouwen.



Bekijk de trailer op youtube. Dat ziet er veel mooier uit.




Time ended: 13.22


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...