Image Map

Sommergäste in de Fabergé villa


Time started: 19.45
Watching: Mirror, Mirror


 photo blogpuntlustaufkulturpuntde_zps7128c0b5.jpeg
Scènebeeld uit Sommergäste
via


2, 3, 5, 7 en 23 maart zijn in de Stadsschouwburg Amsterdam 5 voorstellingen te zien van de hand van de Letse regisseur Alvis Hermanis. Als eerste is Sommergäste van Maxim Gorki te zien. Ik moet zeggen dat deze voorstelling, van wat ik begrepen heb uit de Duitse en Franse recensies die ik kon vinden, mij bijzonder saai lijkt. De tekst van Gorki wordt slechts uitgesproken omdat deze uitgesproken dient te worden en de spelers hebben 3 uur de tijd om verveling uit te beelden. Helaas heb ik geen tripje naar de Stadsschouwburg over om me drie uur te vervelen. Bovendien heb ik eerder een voorstelling van Maxim Gorki gezien en ik heb nog steeds spijt dat ik mijn vriendje die veel te lange drie uur heb laten doorstaan.


 photo wandererpuntblogpuntlemondepuntfr_zpsfe961f68.jpg
Scènebeeld uit Sommergäste
via


Reden waarom ik begin over deze voorstelling is dat de vormgeving fascinerend is. Ok, bijna de gehele cast loopt in mooi victoriaans ondergoed en heeft de mooiste Gibson Girl kapsels. Maar vooral het decor is op z'n zachts gezegd fabelachtig. Voor het decor is één van kamers van de villa van de familie Fabergé nagebouwd. De familie Fabergé is eeuwenlang hofleverancier geweest van juwelen onder andere in de vorm van de beroemde Fabergé eieren. Dit zijn met edelmetaal en edelstenen versierde juwelen in de vorm van paaseieren met daarin de prachtigste miniaturen verstopt. Als liefhebber van miniaturen vind ik dat gegeven op zich al fascinerend maar er is meer. De familie vluchtte eind 17de eeuw als hugenoten uit Frankrijk en stettelde zich in het huidige Estland (dat op dat moment deel uit maakt van het Russische rijk). Wanneer Gustav Fabergé in de 19de eeuw wordt benoemt tot hofjuwelier vestigd de familie zich in St. Petersburg. De familie is groot en er worden verschillende villa's in en rond St. Petersburg betrokken. Agathon, de zoon van Carl Fabergé, krijgt van zijn vader een villa bij het dorpje Pesochniy. Wanneer de Russische revolutie uitbreekt wordt het bedrijf van Fabergé genationaliseerd, de villa wordt leeggeroofd (op zoek naar de kluis wordt zelfs de gehele bibliotheek gestript) en de familie vlucht het land uit. Sinds het ruwe optreden van de bolsjewieken staat de villa honderd jaar leeg.


 photo hal_zps738cf8bd.jpg


En hoewel het karakteristieke pand wel wordt gezien als een historisch gebouw wordt het niet gerenoveerd en laat men het achterstallig onderhoud alleen maar verder oplopen. Alle muren vertonen gebladerde verf, het glazen dak is voor het grootste deel bedolven onder groen dat zich er in de afgelopen 100 jaar heeft verzameld, de meeste trappen zijn onbegaanbaar en de ooit adembenemende tuin is nu compleet overwoekerd.


 photo buiten_zpsb05d9cd2.png


 photo overloop_zpse8992611.png
Links de overloop in de originele staat (1908) en rechts de huidige staat.


In Sommergäste in de versie van regisseur Alvis Hermanis is een stukje van de villa in zijn huidige staat nagebouwd. Enkel om die reden zou ik de voorstelling graag gaan zien. Maar eerlijk gezegd geef ik er de voorkeur aan om het origineel te gaan bekijken. Helaas, St. Petersburg is een eind weg en bovendien is de villa vanwege de vervallen staat officieel niet toegankelijk. Wel schijn je er zo binnen te kunnen lopen omdat de deuren niet op slot kunnen.


 photo blauwengeel_zps858e6003.jpg


~~~


English: Tomorrow a German version of Maxim Gorki's Sommergäste is shown at the Stadsschouwburg in Amsterdam. The scenery is a replica of one of the rooms in a villa (in it's current state) owned by the Fabergé family (the royal jewelers and makers of the famous Fabergé eggs). It was build for Agathon Fabergé (the son of Carl Fabergé who was the royal jeweler at that time) in 1907. During the russian revolution the Fabergé company was nationalised, the villa was looted by the bolsjeviks and the Fabergé's fled Russia. The villa hasn't been touched since the Russian revolution.


Time ended: 17.34
Watching: Bunheads



Foto's van de Fabergé villa komen van ermaktravel.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...