Image Map

Pinterest

Time started: 16.32
Watching: Once upon a time


 photo Schermafbeelding2013-03-08om125704_zps6f9a27ca.png



Wie mijn blog een tijdje volgt weet dat ik regelmatig vintage foto's post. Vooral ook foto's die ik zelf bijzonder vind maar waar op de achterkant niets op staat over het jaartal waarin de foto is gemaakt plaats ik hier graag. Foto's waarvan wel duidelijk is in welk jaar ze zijn gemaakt kun je ook online bekijken, namelijk op mijn Pinterest. Toen ik voor het eerste hoorde over Pinterest (met dank aan de blog VixenVintage) was ik meteen enthousiast. Ik ben dol op mooie plaatjes en ik had, voor ik Pinterest ontdekte, nogal de neiging om een heleboel plaatjes op mijn computer op te slaan. Dat is nu niet meer nodig en Pinterest heeft voor mij als dramaturg nog een tweede groot voordeel. Van elk tijdperk heb ik een prikbord gemaakt zodat ik nu in 1 oogopslag inspiratie op kan doen voor elk modebeeld dat bij een bepaald tijdperk hoort. Ik heb pinboards voor de 17de, 18de en 19de eeuw. En voor elk decennium tussen 1900 en 1960. Of ik maak een pinboard om beeldmateriaal te verzamelen voor een bepaalde productie waar ik aan werk. Zo heb ik bijvoorbeeld een pinboard aangemaakt toen ik werkte aan een voorstelling over Marlene Dietrich.


 photo Schermafbeelding2013-03-08om130139_zps83689cf2.png


Op de site van het Victoria & Albert Museum staat per decennium een uitgebreide beschrijving van hoe je foto's kunt dateren aan de hand van de kleding die de mensen op de foto dragen. Er is een pagina na voor elk decennium tussen 1840 en 1960.

Mijn andere prikborden bestaan uit dingen die ik mooi vind. Zo heb ik er één voor foto's van plaatsen waar ik ben geweest en die ik graag zou bezoeken. Ik heb een pinboard vol met Jeugdsentiment, een pinboard met silhouetten, een prikbord met miniaturen en ik ben pas een board begonnen vol vintage theaterfotografie.


 photo Schermafbeelding2013-03-08om130543_zps0e21fdbd.png



~~~


English: Pinterest is ideal for someone like me who used to collect hundreds of beautiful pictures on there computer. Now I can just pin them and save lots of room on my hard drive. But for me as a dramaturg, Pinterest is also very useful because I made boards for several era's. Now, if I need an impression of how the fashion in a specific an era looks I just look at the pinboard for the era and I'll be overloaded with ideas. I made boards for the 17th, 18th and 19th century. And a board for every decade between 1900 and 1960. Occasionally I make a pin board for a theater production I'm working on. Like the one I made for a production about Marlene Dietrich

If your trying to date your own vintage photos, the site of the Victoria & Albert Museum might be helpful. They describe how you can date your photos by looking at the clothes people in the picture are wearing. They have a page for every decade between 1860 and 1960.  

Other boards I made are filled with things I think are beautiful. I have one filled with Youth sentiment, silhouettes, miniatures and recently I started one with vintage theater photography.


Time ended: 18.03

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...